Nieuwsbrief

Nieuwsbrief april 2018

Share

In deze editie

- Ondernemer van de maand: interview met BLUE BLACK AMSTERDAM 
- Speciale Lente actie: NIMA Mastercourse Ondernemerschap: schrijf je in vóór 15 april neem gratis een collega-ondernemer mee! 
- Agenda/Netwerkbijeenkomsten in april 2018
- Dutch Marketing Awards: Wie zijn de Start-up en Scale-up of the Year geworden?!

Ondernemers van de maand: Interview met BLUE BLACK AMSTERDAM

Nieuwe Hollandse jongens en mannenkleding:
stoer, ‘eigenwijs’ en lekker zacht! 

Gevoel en bezieling is key bij ons kledingmerk &
het leukste is dat wij het bedrijf runnen met ons hele gezin!

Hoe is BLUE BLACK ontstaan?
“BLUE BLACK is echt een familieproject” vertelt Miranda Bakker, die samen met haar man Mark over jarenlange ervaring beschikken in de kledingindustrie.
 
Miranda heeft als styliste en ontwerpster onder meer gewerkt bij WE Fashion en Miss Etam. Jaarlijks tekende zij complete collecties met minimaal 200 unieke producten. Mark heeft zijn sporen verdient in verkoop in de fashion markt, onder andere merken als Sevenoneseven en Baker Bridge heeft hij op de kaart gezet in Nederland. Hun beide zoons Milan (14) en Mathijs (12) zijn niet anders gewend dat hun ouders kleding mee naar huis namen en hebben het “vak” met de paplepel ingegoten gekregen.

Na verkoop van hun bedrijf was het tijd voor iets nieuws. Maar eerst het hoofd goed leegmaken en tijd voor bezinning. Wat gaan we doen? Het is november 2016. Dat het weer iets met kleding moet worden is voor hen beiden al snel duidelijk. Maar wat dan? 
 
Eerst analyseerden zij hun ervaring met de fashion markt.
 
Miranda en Mark over de fashion industrie:
“Het moet anders, niet meer volgens de “oude” retail methodes. Volgens Mark gaat het vooral mis als je kijkt naar timing. We verkopen zomercollecties als het nog koud is en wintercollecties als het nog mooi weer is. Vervolgens wordt er afgeprijsd (op het verkeerde moment dus) en is de consument de grote winnaar. De meest rake opmerking was van mijn zoon Mathijs, “Hoezo winter of zomercollectie? We wonen in Nederland”. Maak gewoon kleding die het hele jaar door gedragen kan worden. De specifieke winterjas of zomershort bied je pas echt aan als het nodig is. Stel je eens voor, je ligt op het strand, het is 25 graden en er komt een jongen langsrijden met zo’n kar. Je denkt, yes, lekker een ijsje, toch? Vervolgens opent hij zijn kar en kun je kiezen uit, warme choco, rookworsten etc… Dan denk je toch, joh, heb jij niet de verkeerde kar uit de schuur gepakt vanmorgen???”
 
Over het ontwikkelproces:
“Met onze twee zoons Milan en Mathijs (destijds respectievelijk 12 en 10 jaar) zijn we gaan brainstormen. Dat is al heel speciaal. Er ontstond al best snel richting in onze gedachtenspinsels: een stoere kledinglijn die past bij de persoonlijkheid van ons gezin met als vertrekpunten fris, stoer en eigenwijs”.
 
Over ieders kenmerkende bijdrage en\of gedachte(s):
“Onze oudste zoon Milan vond de zware hoodies van Superdry wel vet, en baalde dat deze nog niet in zijn maat 152 te verkrijgen was. Van onze jongste zoon Mathijs moest de stof vooral zacht zijn. Miranda wilde qua product focus op luxe basics zoals sweaters, T-shirts en polo’s. En last but not least Mark was groot voorstander van casual, sportief en makkelijk te combineren. Iedereen heeft blauw in de kast”. Het concept was geboren. 
 
Met betrekking tot de merknaam:
“Het was tijd voor de volgende uiterst belangrijke stap: het bedenken van een opvallende en onderscheidende merknaam passend bij onze beoogde uitstraling. Dat was wel effe een dingetje. Blue Family, het was die dag Black Friday….. En toen pats… daar was ‘ie… BLUE BLACK…. alle vier hadden we direct het juiste gevoel bij deze klinkende naam! Daarbij komt dat we trots zijn op Holland & Amsterdam dus werd “Amsterdam” bijgevoegd. Zo stond de merknaam dus vast; een echte co-productie van ons alle vier! Hoe leuk is dat?”
 
Over de doelgroep:
“Onze doelgroep is stoere jongens vanaf 10 jaar (maat 140) tot en met (jonge) mannen die medium dragen. Bij dat laatste hebben we ons toch een beetje vergist. We krijgen ook heel veel aanvragen voor L en XL. Veel jonge gasten met getrainde lichamen, haha. Deze grotere maten staan op de to do lijst.” 
 
Over het product:
Miranda bestelt bij leveranciers diverse zachte stoffen. Zoons Milan en Mathijs hebben ieder hun voorkeuren. Milan: wit, glad en zacht; Mathijs blauw met een klassiek ruitje erin gestikt, zoals de bekleding van een Maserati, Bentley of zoals een zadel van een trendy scooter. Tja, echte mannen-inspiratie. De artikelen krijgen namen en geen nummers, net zoals de ‘Billy’ van IKEA.
Om het af te maken een mooie passende badge: rond in zwart en blauw, glad en fris. Het persoonlijke is zelfs doorgevoerd op het waslabel waar ‘veel plezier!’ en ‘enjoy!’ op staat.

Ben je benieuwd naar de drie klantsegmenten, welke marketing- en verkoopkanalen zij gebruiken en wat hun ambities zijn? 
Klik hier voor het gehele interview.

Speciale Lente actie: 
Schrijf je in vóór 15 april in en neem gratis een collega-ondernemer mee! 

De NIMA Mastercourse Ondernemerschap

NIMA Mastercourse Ondernemerschap
Als ondernemer wil je uiteraard het optimale uit jouw onderneming halen! Vaak wordt de tijd opgeslokt door de waan van de dag, het uitvoeren en het verder ontwikkelen van product of dienst. Terwijl de marketing, communicatie en verkoop minimaal net zo belangrijk zijn!

  • Wat maakt jouw bedrijf uniek?
  • Hoe onderscheid je je als merk?
  • Hoe vertaal je dat naar relevante content op jouw website, blog of social media?
  • Hoe vind je potentiële klanten op een effectieve manier?
  • Hoe bind je vervolgens jouw klanten en verhoog je de klanttevredenheid?

Op 4 woensdagavonden hoor je van top marketing experts hoe je meer rendement en bedrijfsgroei met jouw bedrijf realiseert! 
 
Het programma bestaat uit:
18 april  - Karaktervol Positioneren door Marc van Eck RM
25 april  - Social Selling door Richard van der Blom
16 mei - Content Marketing door Antal de Waij
25 mei - Klantgerichtheid: van klanten boeien naar binden

17:30   Inloop met dinerbuffet
18:00   Start workshops
21:00   Einde workshops
Locatie: NIMA, het Nederlands Instituut voor Marketing
Hogehilweg 16
1101 CD Amsterdam

MKB forum nieuwsbrief-lezers profiteren van EUR 200,- korting! 
In plaats van EUR 1.195,- excl BTW, betaal je EUR 995,- excl BTW voor de gehele Mastercourse.
Schrijf je hier in en gebruik kortingscode: NIMA2018M

Liever de workshops apart volgen? Dat kan ook! 
Als nieuwsbrief-lezer profiteer je van EUR 50,- korting per sessie.
In plaats van EUR 299,- excl BTW, betaal je EUR 249,- excl BTW per sessie.
Schrijf je in voor de gewenste sessie en gebruik kortingscode: NIMA2018

Speciale Lente actie: indien je je vóór 15 april inschrijft, mag je gratis een collega-ondernemer meenemen! Schrijf je daarom vandaag nog in!  

Agenda/Netwerkborrels

april 2018

Woensdag 18 april:
Masterclass Karaktervol Positioneren door Marc van Eck
17.30 - 21.00 uur
NIMA Amsterdam

Donderdag 19 april 
Ondernemersvereniging Amstelveen
'De Verbinding tussen Cultuur en Business'
16.30 - 22.00 uur
Platform C, Stadsplein 97-99, Amstelveen

Woensdag 25 april:
Masterclass Social Selling door Richard van der Blom
17.30 - 21.00 uur
NIMA Amsterdam

Donderdag 26 april
BNI Thursday Lunch
11.45 - 13.30 uur
StudioZoost
Amsterdam Arena

Wie zijn de Start Up en de Scale Up of the Year geworden?

Tijdens de feestelijke uitreiking van de Dutch Marketing Awards op 29 maart zijn de Start-up en Scale-up of the Year gekozen. De uitreiking vond plaats in het Koninklijk Instituut van de Tropen. 
De genomineerden voor de Start Up of the Year waren:

  • Koupe
  • Swapfiets
  • The Avocado show

The winner is: Swapfiets

De genomineerden voor de Scale up of the Year waren:

  • Girav
  • SRPRS.me
  • Youghurt Barn

The winner is: Yoghurt Barn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *