nieuwsOndernemer van de maand

Interview: Internet marketing anno 2019: “Winnen = Slopen”

Share
Interview: Internet marketing anno 2019: “Winnen = Slopen”, hoor 10 bruikbare tips van Dennis Stokman van de Blauwe Monsters

Winkeliers met fysieke winkels staan voor een uitdaging. Het is een vak apart. Dat lazen we al in de vorige MKB forum Nieuwsbrief (feb 2019). Hoe zit het met MKB-retailers en hun webshops?

Aan wie kunnen we dat beter vragen dan aan ondernemer Dennis Stokman. Oprichter van de Blauwe Monsters, die zelf met de webwinkels HemdvoorHem.nl en Tofje kinderkleding aan de basis stond van zijn specialisatie en dat is internet marketing. Daar heeft hij inmiddels zijn beroep van gemaakt. Blauwe Monsters is een internet marketingbureau gespecialiseerd in online positionering, met in het bijzonder aandacht voor SEO (Search Engine Optimizing), SEA (Search Engine Advertising) tot CRO (Conversion Rate Optimalisation).

Hoe is het allemaal begonnen Dennis?

“Na mijn studie economie ben ik in 2008 begonnen in de financiële dienstverlening. Het was in de tijd dat Bol.com net begon als online boekwinkel. Online marketing stond nog echt in de kinderschoenen. Een van mijn vrienden en latere compagnon Michiel Snoek miste overhemden met de juiste pasvorm en armlengte. Vanuit die behoefte is hij begonnen met de website Hemdvoorhem. Gewoon in zijn vrije tijd naast het werk.”

“Het begon al snel goed te lopen en zo besloten Michiel en ik in 2011 er als fulltime ondernemers voor te gaan. Naast het opstellen van de bedrijfsstrategie en het definiëren van de juiste positionering leerden we in de praktijk het inkoopproces efficiënter te maken, het logistieke verzend- & terugname proces te verbeteren, medewerkers aan te sturen en niet in de laatste plaats onze website te optimaliseren. En…. we besteedden in eerste instantie onze internetmarketing uit.”

“We waren destijds echter zeer ontevreden over de resultaten van de bureaus. Zo besloten we ons zelf hierin te verdiepen. We leerden hoe we met onze website organisch hoger kwamen in Google en dat bespaarde veel geld in online adverteren. Ook kregen we inzicht hoe we hogere conversies kregen uit onze website: de juiste funnel, de klikknoppen op de juiste plek, en webanalyses om onze klanten nog beter te bedienen c.q. in te spelen op hun behoeften.”

“Om een lang verhaal kort te maken… door de opgebouwde kennis en expertise met de webwinkels en de steeds beter wordende resultaten van onze verkopen ben ik vervolgens in 2012 het online marketingbureau de Blauwe Monsters gestart. Mijn compagnon runt nog steeds met veel succes Hemdvoorhem. Wij, de Blauwe Monsters, doen uiteraard de internetmarketing. We zijn in vijf jaar tijd gegroeid van 4 naar 47 medewerkers in ons pand in Hoofddorp. Onze klanten profiteren elke dag van het inzicht en de voorsprong die we hebben opgebouwd.”

Wat zijn jouw top tien tips en adviezen aan online MKB-retailers? Zelf doen of uitbesteden? En zo ja bij wie?

Mijn 10 tips zijn:
  1. Optimaliseer je website voor de zoekmachine (SEO) om gratis organisch verkeer naar je website te krijgen.
  2. Als je nu nog een webwinkel wilt beginnen, dan ben je te laat. Kies voor het juiste platform. De meest professionele club op dit moment is Bol.com. Ze ondersteunen MKB-ondernemers met de marketing, tarieven voor verzendkosten etc. Ondernemers kunnen zich hierdoor op hun kernactiviteiten concentreren.
  3. Kijk in die optiek ook naar gespecialiseerde platforms als kleding.nl voor kleding, vtwonen voor wonen, gaspedaal voor auto’s.
  4. Website continu verbeteren door A/B testen met tekst, foto’s en klik koppen.
  5. Kijk naar de marges in de markt. In de markt van kleding en schoenen zijn de marges zeer laag; dan moet je logischerwijs veel kunnen verkopen. Ook is het loslaten van de uitverkoop regels killing. Als ik terugkijk op de kinderkledingmarkt gingen we al in de sales voor de zomer, terwijl de thermometer nog niet boven de 15 graden was uitgekomen.
  6. Neem verzending van je producten in eigen hand, en zorg dat je echt in contact staat met je klanten.
  7. Blijf vakliteratuur lezen, vandaag is Bol.com hot…. morgen kan Amazon komen.
  8. Online is data ,dus zorg dat je analytics helemaal begrijpt. Je kunt zelfs gratis lessen volgen bij Google…. laat je dus niet belemmeren.
  9. Koop influencers in die over je product schrijven en laat ze linken naar jouw website.
  10. Kom een keer praten met de Blauwe Monsters om online een goede balans te krijgen tussen kosten en resultaat. Wij weten hoe je zonder Google te betalen meer bezoekers naar je website krijgt.

Wat zijn volgens jou de grootste kansen en bedreigingen voor E- Retailing in de toekomst en voor het MKB in het bijzonder?

“ Slopen = Winnen in mijn optiek. Er blijven volgens mij maar een paar krachtige partijen/zoekmachines over. Dat zijn Google en Amazon. E-Retailing is bij uitstek interessant voor disrupters. Kijk naar Thuisbezorgd.nl, Uber of Spotify. Ik voorspel als Amazon naar Nederland komt, dat ze met een slooptechniek komen. In die zin dat ze met zo’n aantrekkelijk propositie komen, dat de Bol.com klanten worden weggekaapt. Dat doet Viavan nu in Amsterdam om Uber aan te vallen. Ze geven ritten praktisch gratis weg om je te verplaatsen in de stad. Tevens krijgt de Viavan chauffeur meer betaald, dan dat hij blijft rijden voor Uber”.

Hoe krijg je het warenhuis in Nederland terug?

In Nederland is er grote behoefte om toch lekker te kunnen winkelen. Het lijkt mij een geweldig idee om in Hudson Bay gebouwen “shop in shops” te maken. Dat zou heel interessant zijn voor Bol.com of voor Amazon als zij naar NL komen. Maar dat is natuurlijk ook erg interessant voor online MKB-retailers. Je hebt immers dan ook een fysieke presence. Heel duur hoeft het niet te zijn voor de on- en offline retailer. In de shop kan een medewerker staan, die meerdere merken vertegenwoordigd. Ik zou het enorm mooi vinden als we dit terug kunnen brengen in onze winkelervaring.

Als je kijkt naar de genomineerden voor de Marketing Company of the Year (Basic Fit, Bol.com of Thuisbezorgd), wie gaat er volgens jou dan winnen bij de Dutch Marketing Awards?

Dat is voor mij een makkelijk antwoord: Thuisbezorgd. Als je ziet hoe hard die gasten aan het bouwen zijn. In Nederland absoluut de marktleider en in Europa groeien ze enorm. Ik vind het heel knap dat je iets simpels als een thuisbezorgservice kan uitbouwen tot zo een enorm en succesvol concept.

Ontzettend bedankt Dennis voor het delen van je visie, kennis en ervaringen. Heel veel succes met de verdere groei van jouw bedrijf de Blauwe Monsters!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *