Nieuwsbrief

Hoe blijft u als retailer overeind in deze continue veranderende werkelijkheid?

Share

Winkeliers hebben het niet gemakkelijk. De wereld om hen heen verandert voortdurend en steeds sneller. Hoe krijgt u de consument weer vaker terug in uw winkel en hoe kunt u uw winkel overeind houden in de strijd tegen de online aanbieders?

Retailers zijn vrijwel dag en nacht bezig om hun hoofd boven water te houden. De wereld waarin ze opereren verandert steeds sneller en consumenten stellen steeds hogere eisen. Wat kun je als hardwerkende retailer doen om met jouw winkel nog een aanvaardbaar inkomen te verwerven? Hoe krijgt u weer echt grip op de ontwikkelingen en wat kunt u doen om ook in de toekomst succesvol te zijn en te blijven?

Retail trendwatcher en retail expert Fred Rutgers heeft hier iedere dag mee te maken in de gesprekken met zijn retail opdrachtgevers. Hij ziet dat veel retailers voortdurend worstelen met dit soort vraagstukken en ziet ook dat er steeds meer verlangt wordt van het vakmanschap van retailers. Retail is meer dan ooit weer echt een vak geworden. Echt goede retailers doen het ook in deze tijden steeds beter terwijl minder ervaren retailers het steeds moeilijker krijgen.

Speciaal om alle retailers een echte steun in de rug te geven in deze turbulente tijden heeft MKB forum samen met Fred Rutgers, mede-oprichter van de eerste echte HBO deeltijdstudie ‘Toekomst bestendig retailmanagement en leiderschap’, nu een voor iedere retailer haalbare Tweedaagse mastercourse opleiding ontwikkeld. In slechts twee dagen krijgt u scherp inzicht in waar uw kansen en bedreigingen liggen en hoe u met slimme maatregelen zonder grote investeringen morgen al aan de slag kunt om te bouwen aan meer omzet en rendement. U krijgt inzicht in hoe u sneller ziet wat er om u heen gebeurt en aan welke knoppen u kunt draaien om uw kansen op succes aanzienlijk te vergroten.

Een interview met docent en retailexpert Fred Rutgers over zijn visie op het vak en hoe hij denkt dat hij de winkeliers kan helpen en inspireren.

Welke trends en ontwikkelingen in Retailing neem je waar en wat verwacht je van 2019?

Ook in 2019 verwacht ik dat de retail weer gaat ervaren dat consumenten nog kritischer gaan worden en dat de concurrentiestrijd onder retailers nog verder zal verharden. En dat terwijl er voor goede en gedreven retailers toch echt mooie kansen liggen. Inmiddels zien we dat ook online zeker niet vanzelf tot succes en winst leidt. Ook online retailers krijgen het zeker niet cadeau. Hard werken en veel uren maken is geen enkele garantie voor succes. Consumenten hebben dit jaar dan wel weer iets meer te besteden, maar waarom zouden ze dat geld uitgerekend bij jouw winkel besteden? Wie is je doelgroep? Hoe kom je met die doelgroep in gesprek? En hoe verleid je jouw doelgroep om juist bij jou hun aankopen te doen? Dat zijn de grote vragen voor 2019 waarom wij je bij de mastercouse de antwoorden leren vinden.

Wat houdt de Mastercourse in?

Tijdens de mastercourse leren wij je alles over doelgroepen. Je ontdekt hoe jouw doelgroep(en) er echt uitzien. We leren je hoe doelgroepen zich ontwikkelen en hoe jij echt boven op de voor jou belangrijke doelgroepen kunt zitten en blijven zitten. Je leert hoe je duurzaam met jouw doelgroepen in gesprek komt en blijft. Je krijgt inzicht in trends zodat je tijdig jouw strategie kunt aanpassen aan de trends. Bovendien krijg je inzicht in de customer journey van jouw klanten en hoe je die kunt managen. Je ontdekt hoe je eenvoudig jouw relatie met klanten kunt optimaliseren waardoor je meer omzet en rendement kunt behalen. Als je eenmaal echt snapt hoe het proces werkt kun je echt met slechts een beetje moeite en vrijwel geen investering al snel veel beter scoren, en dat leren we je in slechts 2 dagen!

Welke tips kun je alvast meegeven?

Works marter, not harder! Meten is weten! Als je snapt wat de voor jou kritische succesfactoren zijn, dan weet je ook wat je kunt doen om te bouwen aan meer omzet en rendement. Dat wil niet zeggen dat we jou een toverstaf geven waardoor het vanzelf gaat lukken. Jij blijft wel de ondernemer en jij moet ook na het volgen van deze mastercourse nog steeds wél zelf de kar trekken, maar je weet dan wél precies in welke richting. En als jij dat dan straks weet, denk er dan ook aan om die kennis te delen met je team. Want ondernemers klagen vaak over hun medewerkers. Ik roep dan altijd; “wie heeft ze ook alweer aangenomen?” en heb jij als ondernemer jouw medewerkers al eens echt precies verteld hoe zij ieder voor zich de maximale bijdrage zouden kunnen leveren aan het succes van jouw winkel? Echt medewerkers willen meestal best graag hun best doen, maar weten te vaak niet precies hoe!

Heb je voorbeelden van retailers die het goed doen?

Bijenkorf is een mooi voorbeeld van een retailer die het goed doet. Ze kennen hun doelgroep, spreken hun doelgroep op de juiste manier aan en leggen ook de emotionele connectie met hun klanten. Als jij niet kiest voor jouw klanten, dan kiezen zij ook niet voor jou! Andere voorbeelden zijn eigenlijk te vinden in vrijwel iedere branche. Ik heb al veel retailers geholpen met deze aanpak, en allemaal zien ze als gevolg van deze aanpak merkbaar betere resultaten. In zowel mode, schoenen, food, IT, en diverse andere sectoren lukt het. Regelmatig zie ik dat een branche als geheel inlevert terwijl ondernemers die echt met deze aanpak aan de slag gaan gewoon hun omzet en winst zien groeien!

En zeg nou zelf, wat is er nu mooier dan echt met je vak bezig zijn en dan te merken dat je op een leukere manier ook nog meer succes kunt hebben. Want retail is en blijft het mooiste vak dat er is!

Geïnteresseerd in de tweedaagse Mastercourse Retailing van retailexpert Fred Rutgers?
Vul uw leerwensen en contactgegevens voor een vrijblijvende offerte.

Zeer interessant voor Winkelcentrum/Winkelstraat managers en winkeliers!






Naam (verplicht)

Functie

Bedrijf, organisatie of instelling

Type bijeenkomst:

Specifieke leerwensen

Hoeveel personen

E-mail (verplicht)

Telefoon (verplicht)

Toelichting

Schrijf mij in voor de MKB Forum nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *