nieuwsOndernemer van de maand

Blue Black Amsterdam

Share

Nieuwe Hollandse jongens en mannenkleding: stoer, ‘eigenwijs’ en lekker zacht!

Interview met Ondernemers van de maand: Miranda en Mark Bakker, oprichters/eigenaren van kledingmerk Blue Black.

Gevoel en bezieling is key bij ons kledingmerk & het leukste is dat wij het bedrijf runnen met ons hele gezin!

Hoe is BLUE BLACK ontstaan?

“BLUE BLACK is echt een familieproject” vertelt Miranda Bakker, die samen met haar man Mark over jarenlange ervaring beschikken in de kledingindustrie.

Miranda heeft als styliste en ontwerpster onder meer gewerkt bij WE Fashion en Miss Etam. Jaarlijks tekende zij complete collecties met minimaal 200 unieke producten. Mark heeft zijn sporen verdiend in verkoop in de fashion markt, onder andere merken als Sevenoneseven en Baker Bridge heeft hij op de kaart gezet in Nederland. Hun beide zoons Milan (14) en Mathijs (12) zijn niet anders gewend dat hun ouders kleding mee naar huis namen en hebben het “vak” met de paplepel ingegoten gekregen.

Na verkoop van hun bedrijf was het tijd voor iets nieuws. Maar eerst het hoofd goed leegmaken en tijd voor bezinning. Wat gaan we doen? Het is november 2016. Dat het weer iets met kleding moet worden is voor hen beiden al snel duidelijk. Maar wat dan?

Eerst analyseerden zij hun ervaring met de fashion markt.

Miranda en Mark over de fashion industrie:

“Het moet anders, niet meer volgens de “oude” retail methodes. Volgens Mark gaat het vooral mis als je kijkt naar timing. We verkopen zomercollecties als het nog koud is en wintercollecties als het nog mooi weer is. Vervolgens wordt er afgeprijsd (op het verkeerde moment dus) en is de consument de grote winnaar. De meest rake opmerking was van mijn zoon Mathijs, “Hoezo winter of zomercollectie? We wonen in Nederland”. Maak gewoon kleding die het hele jaar door gedragen kan worden. De specifieke winterjas of zomershort bied je pas echt aan als het nodig is. Stel je eens voor, je ligt op het strand, het is 25 graden en er komt een jongen langsrijden met zo’n kar. Je denkt, yes, lekker een ijsje, toch? Vervolgens opent hij zijn kar en kun je kiezen uit, warme choco, rookworsten etc… Dan denk je toch, joh, heb jij niet de verkeerde kar uit de schuur gepakt vanmorgen???”

Over het ontwikkelproces:

“Met onze twee zoons Milan en Mathijs (destijds respectievelijk 12 en 10 jaar) zijn we gaan brainstormen. Dat is al heel speciaal. Er ontstond al best snel richting in onze gedachtenspinsels: een stoere kledinglijn die past bij de persoonlijkheid van ons gezin met als vertrekpunten fris, stoer en eigenwijs”.

Over ieders kenmerkende bijdrage en\of gedachte(s):

“Onze oudste zoon Milan vond de zware hoodies van Superdry wel vet, en baalde dat deze nog niet in zijn maat 152 te verkrijgen was. Van onze jongste zoon Mathijs moest de stof vooral zacht zijn. Miranda wilde qua product focus op luxe basics zoals sweaters, T-shirts en polo’s. En last but not least Mark was groot voorstander van casual, sportief en makkelijk te combineren. Iedereen heeft blauw in de kast”.

Het concept was geboren.

Met betrekking tot de merknaam:

“Het was tijd voor de volgende uiterst belangrijke stap: het bedenken van een opvallende en onderscheidende merknaam passend bij onze beoogde uitstraling. Dat was wel effe een dingetje. Blue Family, het was die dag Black Friday….. En toen pats… daar was ‘ie… BLUE BLACK…. alle vier hadden we direct het juiste gevoel bij deze klinkende naam! Daarbij komt dat we trots zijn op Holland & Amsterdam dus werd “Amsterdam” bijgevoegd. Zo stond de merknaam dus vast; een echte co-productie van ons alle vier! Hoe leuk is dat?”

Over de doelgroep:

“Onze doelgroep is stoere jongens vanaf 10 jaar (maat 140) tot en met (jonge) mannen die medium dragen. Bij dat laatste hebben we ons toch een beetje vergist. We krijgen ook heel veel aanvragen voor L en XL. Veel jonge gasten met getrainde lichamen, haha. Deze grotere maten staan op de to do lijst.”

Over het product:
Miranda bestelt bij leveranciers diverse zachte stoffen. Zoons Milan en Mathijs hebben ieder hun voorkeuren. Milan: wit, glad en zacht; Mathijs blauw met een klassiek ruitje erin gestikt, zoals de bekleding van een Maserati, Bentley of zoals een zadel van een trendy scooter. Tja, echte mannen-inspiratie.

De artikelen krijgen namen en geen nummers, net zoals de ‘Billy’ van IKEA.

Om het af te maken een mooie passende badge: rond in zwart en blauw, glad en fris. Het persoonlijke is zelfs doorgevoerd op het waslabel waar ‘veel plezier!’ en ‘enjoy!’ op staat.

Miranda en Mark over het vermarkten van de kleding:

Klantsegmenten

“Simpel gezegd kun je drie klantsegmenten onderscheiden:

  1. De modeklant, oftewel de zgn. ‘early adopter’
  2. De klant, die koopt wanneer het nodig is, bijvoorbeeld nieuw seizoen of als het weer omslaat of bij kinderen wanneer ze er zijn uitgegroeid
  3. De uitverkoopklant; Ik wacht wel tot het in de uitverkoop is

Het zal duidelijk zijn dat wij ons niet richten op de laatste categorie.

Wij richten ons het meest op klant 1 & 2. Zo zijn we zelf ook. Soms val je op wat nieuws en wil je dat meteen hebben. Soms ga je pas shoppen als je iets nodig hebt.”

Blue Black Uitsluitend Online
“Vanwege onze ervaringen en onze nieuwe ‘eigenwijze’ kijk op de fashion markt, kiezen we voor uitsluitend online verkopen en niet via de retailer. De retailers staan zo onder druk van seizoenen, overschotten en uitverkoop. Het is prettig om zelf je prijzen te kunnen bepalen en geen druk te voelen van een of andere mid-season sale. We kiezen bewust voor een duurzame, luxe basic collectie die het hele jaar door draagbaar is.”

Over de selectie van BOL.com

“We hebben BOL.com geselecteerd omdat zij voor ons op dit moment het meest professionele online-kanaal zijn. Zij hebben een professioneel partnerprogramma, het snelste logistieke proces met ‘vandaag besteld en morgen in huis’ en een handig factureringssysteem. Bovendien goede zoekfuncties en betaalde advertentiemogelijkheden á la Marktplaats. In september 2017 stonden onze spullen live. BOL eist professionaliteit als het gaat om service, voorraden en professionele foto’s van onze kleding.”

Bewust geen eigen webwinkel

“Vandaag kun je deze wedstrijd niet meer winnen. Door de voorsprong in logistieke ervaringen van partijen als BOL.com, Amazon en Zalando, zoals processen, marketing, service, factureringssystemen en schaalvoordelen ben je zelf, als MKB-er of kleine zelfstandige meestal duurder uit met het bouwen en onderhouden van een eigen webshop en het maken van logistieke prijsafspraken. Kortom, schoenmaker houdt je bij de leest of in ons geval ‘kleermaker’!”.

Aanwezigheid online

“We zijn natuurlijk wel online met een website. Bovendien werken we veel met social media platformen als Facebook en Instagram”. Maar ook de oud Hollandse mond-tot-mondreclame werkt nog steeds prima. Weliswaar niet online maar ook weer wel als mensen positieve feedback achterlaten op social media bijvoorbeeld.”

Over ambities
“Wij willen BLUE BLACK overzichtelijk en compact houden. Geen overhead. Doen waar we goed in zijn. Het persoonlijk houden. We zien Blue Black ook als een lifestyle, zo willen Mark en de jongens het liefst een Blue Black auto/boot/scooter/fiets… Wie weet wat er van komt, misschien wel een samenwerkingsvorm.”

Dank jullie wel Miranda en Mark voor jullie verhaal en jullie tijd. Natuurlijk heel veel succes en plezier in het ondernemen met jullie nieuwe avontuur BLUE BLACK AMSTERDAM!

Check voor alle informatie: https://blueblack.amsterdam/#story

Een gedachte over “Blue Black Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *